שיקום שמיעה – מכשירי שמיעה ועזרים נוספים

  • ראשי
  • שיקום שמיעה – מכשירי שמיעה ועזרים נוספים

מכשירי שמיעה

עומדים לקראת התאמה של מכשירי שמיעה ומעוניינים בייעוץ מקצועי ואובייקטיבי?
אצלנו תקבלו מענה לכל השאלות שלכם, כלים להתקדם בתהליך שיקום השמיעה, הדרכה וליווי של קלינאי תקשורת מומחים לשיקום שמיעה.
לשירות הייעוץ האודיולוגי שלנו – במרכז בקול או אצלכם בבית באמצעות Zoom – לחצו כאן!

שתלי שמיעה

מכשירי שמיעה כבר לא עוזרים? 

שתלים קוכליאירים (שתל שבלול) יכולים לשפר באופן מובהק את הבנת דיבור גם בתנאי שקט וגם בתנאי רעש ועשויים להתאים לאנשים עם ירידות שמיעה דו צידיות בינוניות עד חמורות, חמורות ועמוקות.  

שתל השבלול הוא מכשיר אלקטרוני זעיר ומתוחכם המשמש עזר שמיעתי. הוא מיועד לילדים ולמבוגרים אשר אינם יכולים להפיק תועלת מספקת ממכשירי שמיעה.

השתל מורכב משני חלקים: 

  • חלק פנימי (השתל) // המושתל בניתוח, אשר הוא כולל מערך אלקטרודות המוחדר לאוזן הפנימית ותושבת הממוקמת מתחת לעור בעצם הגולגולת באזור שמאחורי האוזן. 
  • חלק חיצוני (המערכת החיצונית) // מעבד שמיעה הממוקם מאחורי האוזן, הכולל מיקרופונים שקולטים את צלילי הסביבה  ומשדר קטן, ומחובר למגנט הנצמד לראש באזור תושבת השתל הפנימי. ישנם מערכות חיצוניות בהן כל הרכיבים, לרבות המגנט, מרכיבים יחידה אחת הנצמדת לראש (ללא רכיב מאחורי האוזן).

שתל השבלול מחקה את תהליך השמיעה הטבעי. הצלילים נקלטים במערכת החיצונית, עוברים עיבוד והתמרה מוויברציה לאותות חשמליים, המועברים לשתל הפנימי ולמערך האלקטרודות, המגרות את עצב השמיעה באמצעות פולסים חשמליים (במקומם של תאי השמע שבתוך השבלול, הממלאות תפקיד זה במערכת השמיעה הטבעית). עצב השמיעה מעביר את האותות החשמליים למוח לפיענוח, שם מתורגם למסר שפתי, מוזיקה, רעש וכו'.

תהליך הערכת המועמדות לניתוח השתלת שתל שבלול כולל בדרך כלל הערכה שמיעתית מקיפה במרכז שתל בבית חולים, בדיקה אצל הרופא המנתח, קביעת מועד לניתוח ופנייה לקופת החולים לאישור ההליך.

כחודש לאחר הניתוח יבוצע החיבור של מעבד הקול ולאחר מכן הסתגלות הדרגתית לשמיעה החדשה, לרבות כיוון תקופתי (הנקרא "מיפוי") של השתל. 

ישנם סוגים נוספים של שתלי שמיעה, וביניהם שתלי "הולכת עצם" אשר מעבירים את הצלילים עד השבלול באמצעות תרגום האותות הקוליים לרטט ומתאימים לסוגיים מסוימים של ירידה בשמיעה.

אביזרי עזר לשמיעה

אביזרי עזר לשמיעה מיועדים לשימוש של אנשים עם ירידה בשמיעה בכל הדרגות השונות ואינם מהווים תחליף לשיקום שמיעה באמצעות מכשירי שמיעה ו/או שתלי שמיעה. ישנם אביזרי עזר המתאימים לשימוש עם או בלי מכשירי שמיעה אולם, כאמור, אינם מחליפים את הצורך במכשירי השמיעה. ניתן לחלק את אביזרי העזר לשמיעה לסוגים שונים בהתאם לצורך התפקודי: 

  • אביזרי התרעה // מתריעים על אירועים בסביבה ע"י רטט, אור ו/או צליל בעצמה חזקה. ביניהם: שעון מעורר, גלאי בכי, התרעה לפעמון דלת, אביזרי התרעה בעת חרום.
  • אביזרי הגברה // מגבירים את סביבת השמע ומיועדים לשפר את היחס  בין אות (הצלילים שברצוננו לשמוע) לרעש. ביניהם: מגבר אישי, מערכת עזר אלחוטיות – מגבר לטלוויזיה, מערכת הגברה אישית FM.
  • טלפוניה //  טלפון נייח המותאם לאנשים עם ירידת שמיעה, חיבור בלוטוס בטלפון נייח ונייד. 

חברים בביטוחי הבריאות המשלימים של קופות החולים עשויים להיות זכאים להנחה ברכישת אביזרי עזר לשמיעה אחת לתקופה, באמצעות רכישה בקרב ספקים מורשים או על ידי קבלת החזרים. לבדיקה פנו לקופת החולים שלכם.

בודק...